مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ی رضایت شغلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ی رضایت شغلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ی رضایت شغلی , مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ی رضایت شغلی , مبانی نظری و پیشینه درباره ی رضایت شغلی

رفتن به سایت اصلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ی رضایت شغلی توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA) نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه رضایت شغلی                         1-1- تعریف رضایت شغلی رضایت شغلی مجموعه ای از احساسات و باورهاست که افراد در مورد مشاغل کنونی خود دارند.  رضایت شغلی یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی است؛ عاملی که موجب افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی می گردد(شفیع آبادی، 1376،ص123) رضایت شغلی یعنی دوست داشتن شرایط ولوازم یک شغل،شرایطی که درآن کارانجام می گیرد و پاداشی که برای آن دریافت می شود. ( بروس ای. شرتزر، 1369،ص 209) با توجه به مطالب مزبور، می توان گفت: رضایت شغلی یعنی احساس خرسندی و خشنودی که فرد از کار خود می کند و لذتی که از آن می برد و در پی آن، به شغل خوددل گرمی و وابستگی پیدامی کند. رضایت شغلی حالتی مطبوع، عاطفی و مثبت حاصل از ارزیابی شغل یا تجارب شغلی است؛ مفهومی دارای ابعاد، جنبه ها و عوامل گوناگون که باید مجموعه آن ها را در نظر گرفت. از جمله این عوامل، می توان به صفات کارگر و کارمند، نوع کار، محیط کار و روابط انسانی کار اشاره نمود.( وودمن و هل ریجل[1]،1996) ازنظر رابینز[2] (1991) رضایت شغلی، به نگرش کلی فرد در باره شغلش  اطلاق می شود. بدیهی است که  این تعریف بسیار کلی است ولی تعریف مزبور در بطن مفهوم این واژه قرار دارد. لازم به یاد آوری است که شغل فرد چیزی بیش از کارهای مشخص شده او است. شغل فرد ایجاب می کندکه او با همکاران و سرپرستان رابطه متقابل داشته باشد، مقررات و سیاست های سازمان را رعایت و اجرا نماید. این بدان معنی است که ارزیابی فرد درباره کارش و ابراز رضایت یا نارضایتی از آن کار، یک نتیجه کلی از مجموعه ای از ارکان متفاوتی است که در مجموع  شغل وی را تشکیل می دهند (پارساییان و اعرابی،1378). فیشر و هانا[3](1939)رضایت شغلی را عاملی درونی می دانند و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال می انگارند؛ یعنی اگر شغل مورد نظر، لذت مطلوب را برای فرد تأمین کند، او از شغلش راضی است. در مقابل، چنانچه شغل موردنظررضایتولذت مطلوب رابه فردندهد،دراین حالت،اوازکارخودمذمّت می نماید و درصدد تغییر آن برمی آید.(عبدالله شفیع آبادی،1376،ص98) به نظر هاپاک (1935)، رضایت شغلی مفهومی پیچیده و چندبعدی است و با عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی ارتباط دارد.تنها یک عامل موجب رضایت شغلی نمی شود، بلکه ترکیب معیّنی از مجموعه عوامل گوناگون سبب می گردد که شاغل در لحظه معیّنی از زمان، از شغلش احساس رضایت کند و به خود بگوید که از شغلش راضی است وازآن لذت می برد. (خدیجه سفیری،1377،ص76) گینز برگ و همکارانش (1951) به دو نوع رضایت شغلی اشاره می کنند: (1) رضایت درونی که از دو منبع حاصل می گردد : الف) احساس لذتی که انسان صرفا از اشتغال به کار و فعالیت عایدش می شود.  ب) لذتی که بر اثر مشاهده پیشرفت و یا انجام برخی مسئولیت های اجتماعی و به ظهور رساندن  توانایی ها و رغبت های فردی به انسان دست می دهد. (2) رضایت بیرونی که با شرایط اشتغال و محیط کار ارتباط دارد و هر لحظه در حال تغییر و تحول است. از عوامل رضایت بیرونی: شرایط محیط کار، میزان دستمزد و پاداش، نوع کار و روابط موجود بین کارگر و کار فرما را می توان نام برد. عوامل درونی ( خصوصیات و حالات فردی ) در مقایسه با عوامل بیرونی که شرایط کار و اشتغال را در بر می گیرد و از ثبات بیشتری برخوردارند. لذا رضایت درونی پایدارتر از رضایت بیرونی است و رضایت کلی، نتیجه تعامل بین دو رضایت درونی و بیرونی است(شفیع آبادی ،1376 ص 99). اسمیت، كندال  وهیولین[4] می گویند: پنچ بعد شغلی معرف خصوصیات برجسته شغلی است که ذیلا به اختصار به معرفی آن ها می پردازیم(حسین زاده،صائمیان1381) 1) رضایت از کار(satisfaction of work): یعنی قلمرو وظایفی که دبیران انجام می دهند جالب باشد و فرصت هایی برای آموزش و یادگیری آنان فراهم سازد. 2) رضایت از مافوق(boss  satisfaction of): یعنی توانایی های فنی و مدیریتی مدیران و ملاحظاتی که آنان برای علایق کارکنان از خود نشان می دهند. 3) رضایت از همکاران( workers satisfaction of) : یعنی میزان دوستی، صلاحیت فنی و حمایتی که همکاران از خود نشان می دهند، رضایت از همکارانفمنعبث از نحوه ارتباطات آن ها است. 4) رضایت از ترفیع( promotion satisfaction of) یعنی دسترسی به فرصت های واقعی برای پیشرفت در کنان است. 5) رضایت از حقوق( salary   satisfaction of) یعنی میزان حقوق دریافتی، برابری ادراکی در مورد حقوق، و روش های پرداختی. فردریک هرزبرگ ، رضایت شغلی را دارای دو بعد دانسته اند. یك گروه عوامل و شرایطی كه فقدان آنها موجب عدم رضایت می‌گردد ولی تأمین آنها باعث ایجاد انگیزه شدید و قوی نمی‌شود بلكه فقط از بروز عدم رضایت جلوگیری می‌كند که آنها را عوامل بهداشتی یا عوامل بقاء می‌نامند . نبود این عوامل ممكن است چنان كارمندان را دچار عدم رضایت سازد كه سازمان را ترك كرده و موجودیت آن را به مخاطره اندازند. هرزبرگ این عوامل را برای تأمین و حفظ بهداشت و سلامت سازمان لازم دانسته است. دسته دوم عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه هستند كه وجود آنها موجب انگیزش و رضایت افراد ولی فقدان آنها تنها عدم رضایت ضعیفی را تولید می‌كند(پارسائیان و اعرابی،1378) ویکتور وروم [5] رضایت شغلی را واکنش کارکنان در برابر نقشی که در برابر کارشان ایفا می کنند می دانند.( امین بیدختی، صالح پور1386) اسپکتور[6] معتقد است که رضایت شغلی نگرشی است که چگونگی احساس مردم را نسبت به مشاغلشان به طور کلی و یا نسبت به حیطه هایی مختلف آن نشان می دهند.( امین بیدختی، صالح پور1386) از تعاریف ارائه شده درباره رضایت شغلی چنین بر می آید که این مفهوم بیانگر احساسات و نگرشهای مثبتی است که شخص نسبت به شغلش دارد. وقتی گفته می شود که کسی از رضایت شغلی سطح بالایی برخوردار است؛یعنی به طور کلی ،شغلش را دوست دارد،برای آن ارزش زیادی قایل است و به گونه ای مثبت به آن می نگرد و در یک کلام، از احساس خوب و مطلوبی نسبت به آن برخوردار است.( عبدالله شفیع آبادی،1370) ماهیت رضایت شغلی مطالعات نشان می دهد که همه ساله،بسیاری از شرکت ها و سازمان ها از جمله آی بی ام [7]پیمایش های افکار سنجی را در خصوص احساس و نگرش کارکنان در باره شغلشان انجام می دهند. افزایش رضایت شغلی در این شرکت میزان ترک خدمت را به حداقل رسانده، موجب کسب وجهه و موقعیت رقابتی گردیده است. رضایت شغلی یکی از مهم ترین متغیر های تحقیق در رفتار سازمانی و هم چنین متغیر محوری در تحقیقات و تئوری سازمانی است.( درویش،1386) یکی دیگر از صاحبنظران(رز،2001،ص 48) رضایت شغلی را یک مفهوم چند وجهی می داند که شامل ابعاد درونی و بیرونی است. منابع رضایت درونی  به ویژگی های شخصیتی فرد برمی گردند،مانند توانایی ابتکار عمل و برقراری ارتباط با سرپرستان که به آنها جنبه های کیفی شغل می گویند. منابع رضایت درونی اقتضایی و وابسته به شرایط محیطی هستند،مانند پرداخت،ارتقا با امینت شغلی،تفاوت واحد های سازمانی از نظر میزان رضایت شغلی را می توان نشانه وجود نقاط بالقوه مشکل زا دانست.(ولف 2001،ص50) اهمیت رضایت شغلی مسئله اساسی برای مدیران سازمانها این است که چطور می توان همزمان با تجهیز فعالیت های افراد در جهت سازمان طوری عمل کرد که افراد از کار و کوشش خود در سازمان رضایت شخصی و پاداش کسب نمایند.(کمالوند،1379) هیچ تردید نیست که رضایت شغلی از اهمیت بسیار بالایی دارد، حداقل شغلی افراد و اعضای سازمان اهمیت میدهند، زیرا: 1) افراد ناراضی سازمان را ترک می کنند و بیشتر استعفا می دهند. 2) کارکنان راضی از سلامت بهتری برخوردارند و بیشتر عمر می کنند. 3) رضایت شغلی از کار پدیده ایی است که از مرز سازمان فراتر می رودو اثرات آن در زندگی خصوص فرد و خارج از سازمان مشاهده میشود.(عزیزی،1390) مدیران به سه دلیل باید رضایت شغلی کارکنان در سازمان اهمیت بدهند: 1) مدارک زیادی در دست است که افراد ناراضی سازمان را ترک می کنند و بیشتر استعفا می دهند. 2) ثابت شده است که کارکنان راضی از سلامت بهتری برخوردارند. 3) رضایت شغلی پدیده ه ایی است که ار مرز سازمان فراتر رفته، آثار آن در زندگی خصوصی فرد خارج از سازمان مشاهده می شود.( رابینز،مترجم پارساییان و اعرابی،1378) [1]-Don Hellriegel & w.woodman [2]-Stephen p.Robbins [3]-Fisher and Hannah [4]- Smith & Kendall & Hhllin [5]-woroum [6] -spector [7]- IBM

  • نقشه آبراهه های حوضه آبریز رودخانه های مرزی غرب

    نقشه آبراهه های حوضه آبریز رودخانه های مرزی غرب نقشه آبراهه های حوضه آبریز رودخانه های مرزی غرب , لایه…

  • پروژه نیروگاه خورشیدی

    پروژه نیروگاه خورشیدی پروژه نیروگاه خورشیدی , پروژه نیروگاه خورشیدی , مقاله کارشناسی برق رفتن به سایت اصلی پروژه نیروگاه…

  • شیپ فایل بخشهای شهرستان بابل

    شیپ فایل بخشهای شهرستان بابل شیپ فایل بخشهای شهرستان بابل , نقشه ی بخش های شهرستان بابل , لایه بخش…

  • تحقیق روانشناسی زنان

    تحقیق روانشناسی زنان تحقیق روانشناسی زنان , روانشناسی , روانشناسی زنان , تحقیق در رابطه با زنان , تحقیق روانشناسی…

  • ترجمه مقاله روش شناسی مدیریت بهره وری با استفاده از نسبت تحقق بهره وری

    ترجمه مقاله روش شناسی مدیریت بهره وری با استفاده از نسبت تحقق بهره وری ترجمه مقاله روش شناسی مدیریت بهره…

  • پاورپوینت كلیله و دمنه

    پاورپوینت كلیله و دمنه پاورپوینت كلیله و دمنه , پاورپوینت كلیله و دمنه رفتن به سایت اصلی هدف كلی كتاب…

  • فوریت و تراخی خیارات

    فوریت و تراخی خیارات فوریت و تراخی خیارات , فوریت , تراخی , خیارات رفتن به سایت اصلی فهرست مطالب…

  • مکاتب استراتژی- مجموعه دوم مقالات

    مکاتب استراتژی- مجموعه دوم مقالات مکاتب استراتژی- مجموعه دوم مقالات , مدیریت استراتژیک , دانلود مقاله مدیریت استراتژیک , دانلود…

  • تحقیق قیام 15 خرداد و تبعید امام خمینی ( ره ) و تاثیر در رفتار سیاسی گروههای سیاسی، شاه و نخبگان

    تحقیق قیام 15 خرداد و تبعید امام خمینی ( ره ) و تاثیر در رفتار سیاسی گروههای سیاسی، شاه و…

  • طراحی کارت گرافیکی ویزیت و ست اداری PSD مطب مامایی

    طراحی کارت گرافیکی ویزیت و ست اداری PSD مطب مامایی طراحی کارت گرافیکی ویزیت و ست اداری PSD مطب مامایی…

  • پرسش نامه فرسودگی شغلی مزلچ

    پرسش نامه فرسودگی شغلی مزلچ پرسش نامه فرسودگی شغلی مزلچ , پرسش نامه فرسودگی شغلی مزلچ , فرسودگی شغلی مزلچ…

  • پرسشنامه اعتیاد به فیس بوک برگن

    پرسشنامه اعتیاد به فیس بوک برگن پرسشنامه اعتیاد به فیس بوک برگن , پرسشنامه اعتیاد به فیس بوک برگن ,…

  • مبانی نظری وپیشینه تحقیق نهاد خانواده

    مبانی نظری وپیشینه تحقیق نهاد خانواده مبانی نظری وپیشینه تحقیق نهاد خانواده , مبانی نظری , پیشینه تحقیق , نهاد…

  • بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله

    بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی…

  • تحقیق افسردگی بهمراه پرسشنامه

    تحقیق افسردگی بهمراه پرسشنامه تحقیق افسردگی بهمراه پرسشنامه , تحقیق علوم اجتماعی , دانلود تحقیق , كار تحقیقی علوم اجتماعی…